Fødselsanmeldelse
Loven om obligatorisk digital selvbetjening trådte i kraft den 1. december 2013.
Omsorgs- og ansvarserklæring anmeldes digitalt med NemId, og signeres med NemId af begge forældre.
Digital selvbetjening findes på borger.dk
Fødsler anmeldes digitalt og i papirform af hospital eller jordemoder (kun i papirform ved hjemmefødsel, hvis det er uden jordemoder). Kordegnekontoret registrerer fødslen og udsteder og sender herefter fødselsattest til moderen. Gifte forældre: Skal ikke at foretage sig noget.
Ved lov skal barnet navngives senest 6 måneder efter fødslen. Navngivning og dåb udelukker ikke hinanden. Barnet kan navngives, og dåb kan aftales på senere tidspunkt.
Ugifte forældre - Omsorg & ansvarserklæring:
Skal inden for de første 14 dage efter fødslen digitalt anmelde Omsorgs- og ansvarserklæring, som giver fælles forældremyndighed, det kan enten gøres digitalt på borger.dk - brug for hjælp henvend jer til kordegnekontoret.
Sker dette ikke inden de 14 dage, registrerer kordegnen fødslen og sender sagen til Statsforvaltningen som så behandler faderskabssagen.
Faderskab - uden fælles forældremyndighed
I forbindelse med anerkendelse af faderskab uden fælles forældremyndighed anvendes ”Faderskabsblanket 3”, det kan ikke gøres digitalt, men der kan udskrives en blanket som udfyldes og sendes til Statsforvaltningen:
Statsforvaltningen Hovedstaden
Borups Allé 177, blok D-E
2400 København NV
Begge blanketter kan hentes på: www.personregistrering.dk eller på kordegnekontoret
Kirkevej 170
Tel.: 3253 2603
Mail.: dragoer.sogn@km.dk
Kordegn Anette Salling Lyneborg: asly@km.dk
Navngivning Navneændring og navneændring på bryllupsdagen |