Maleren Christian Mønsted

Beskrivelse:

Familiegravsted, grå granitsten i søjleform tilspidset foroven, stående på to granitsokler.

På søjlen: Øverst lukket evighedskrans i kobber.

Symbolværdi: et hæderstegn. Kransen gives som tegn på udmærkelse, for eksempel sejr og dygtighed. Dens cirkelform gør, at den har nogle af ringens symbolværdier, for eksempel en evighedsdimension, død og nyskabelse.

Krans til afdøde er lukket, mens sejrskransen er åben.

En hvid marmor mindeplade med inskription. Under denne en krukke/amfora i kobber, et klassictisk ornament.

I antikken brugtes sådanne "tårekrukker" som udsmykning på gravsteder.

Mindesten for forældrene, Andreas og Ane Mølsted, og døtrene Hedvig, Anna og Ingeborg.

Inskription:

Maleren/Christian Mølsted/f. 15/10 1862, d. 10/5 1930.

Ren og klar skal Nutid føre/Fortids Røst til Fremtids Øre/Grundtvig.

Dorothea Mølsted/ f. 285/2 1862, d. 28/10 1946.

Inskription på søjlens sokkel: Venner og Beundrere af hans kunst Rejste denne Sten.

Biografi:

Christian Ferdinand Andreas Mølsted var født i Dragør som søn af fisker Andreas Mølsted.  Som dreng udviste C.M.  et særligt tegnetalent, og sin første undervisning fik han hos Dragørs selvlærte skibstegnere, skibstømrer Peder N. Foss og lods Hendrik Pedersen Strømberg. Sin uddannelse fik han på Kunstakademiet 1880-1885 under Frederik Vermehren, Jørgen Roed, Julius Exner, Niels Simonsen og Carl Bloch. C.M. blev berømt som marinemaler af især historiske søslag med helte som Niels Juel, Tordenskjold og Willemoes. Hans hovedværk fra 1897-98 Om bord på Niels Juel under Slaget ved Helgoland 9. Maj 1864 med undertitlen Schwartzenberg brænder blev indkøbt til Frederiksborgmuseets samling af dramatiske scener fra Danmarkshistorien. I hjembyen fandt C.M. sine motiver i den gamle by og havn, og skibstrafikken på Øresund. Han boede på hjørnet af St. Grønnegade, nu Chr. Mølstedsgade og Blegerstræde1a, nu Dr. Dichs Plads, og byggede sit atelier på nabogrunden. Atelieret er i dag museum under Museum Amager, og en version af Slaget ved Helgoland samt andre af hans karakteristiske værker er udstillet her.

C.M. var medstifter af Dragør Museum. Ridder af Dannebrog.

Gravstedet renoveret i 2023 ved donation fra Dragør Museumsforening.

Gravmindets placering på kirkegården:

Afdeling A, række N gravsted nr. X

se på kort.

Kort over kirkegården.

Her kan du se et kort over kirkegården.